понеделник, 9 март 2015 г.

Притча за трите сита

Веднъж при Сократ дошъл познат и казал:
- Искам да ти кажа нещо, което чух за един твой приятел.

- Чакай малко - отвърнал Сократ - Преди да ми разкажеш това, трябва да минеш през моя Троен филтър. Трябва да филтрираш това, което се каниш да ми кажеш за мой приятел.

-Първият филтър — Истина.
- Кажи ми, ти абсолютно ли си уверен, че това е истина?
- Не - отговорил гостът - аз просто го чух от други.
- Значи, ти не си уверен, че това е истина.

- Сега вторият филтър - Добро.
- Това, което се каниш да ми разкажеш за моя приятел, съдържа ли нещо хубаво?
- О, наопаки, доста лошо е.
- И така, ти се каниш да ми кажеш нещо,което може да се окаже неистина, и на всичкото отгоре е лошо.

- Третият филтър - Полезност.
- Мога ли аз да извлека някаква полза от казаното от теб?
- Всъщност, не - отговорил човекът.
- В такъв случай, ако това, което искаш да ми кажеш не е нито правдиво, нито добро, нито полезно, то за какво ми е нужно да го знам?- казал мъдреца и отпратил госта.

** Оттук извода:
Живей според Тройния филтър на Сократ и ще бъдеш щастлив!

Няма коментари:

Публикуване на коментар